Het najaar van 2011

Het najaar is voor de meeste vogelaars de mooiste tijd van het jaar… Lekker struinen in de duinen, uren over zee kijken met westerwind en altijd spannend vogelen met hier en daar de nodige dwaalgasten die bij de herfst horen. De najaren van 2012 en 2013 waren voor mij persoonlijk niet geweldig. Tijd om daarom eens terug te kijken op het najaar van 2011, waar ik erg goede herinneringen aan bewaar.

Het najaar begon begin september al goed, met een Kleine Trap op de Hoge Veluwe. De vogel was soms leuk te zien, met name als er even een wolkje voor de zon schoof (het was ruim 30 graden toen).

De (kleine) aftrap van het najaar… zomerkleed Kleine Trap in het Nationaal Park de Hoge Veluwe (3 september 2011).

Meteen de volgende dag lukte het in Veenendaal om eindelijk eens een Duinpieper te zien, eveneens een nieuwe soort. Vervolgens barstte op woensdag 7 september de eerste najaarsstorm los en zag ik vanaf het terras van Hotel Savoy in Katwijk aan Zee mijn allereerste Nederlandse pijlstormvogels: maar liefst 12 Noordse, een Grauwe en 2 Vale. Een geweldige zeevogeldag waarbij vooral van de Noordse Pijl vele dagrecords sneuvelden, ook de dag erna nog. Toen was de storm namelijk nog niet gaan liggen en deed ik Texel voor twee dagen aan. Behalve een Grauwe Klauwier (mijn eerste voor het eiland) zag ik hier, met dank aan Jeroen de Bruijn en Harvey van Diek, mijn eerste Sperwergrasmus, in de befaamde Tuintjes.

Andere hoogtepunten van het najaar waren het langverblijvende Klein Waterhoen in de Flevo en een Roodmus die ik tezamen met broer Robert ontdekte op de Maasvlakte. Wat betreft zeevogels zag ik ook mijn eerste Noordse Stormvogel, Vaal Stormvogeltje en Drieteenmeeuw.

In oktober is Texel vaste prik en zo ook dit jaar. Eerst het Dutch Birding-weekend en in de herfstvakantie nog een week. Vanwege mijn studie lukte het niet om de hele week op het eiland te blijven, maar ik kon gelukkig wel een graantje meepikken van de invasie Ruigpootbuizerds die vanaf 15 oktober op gang kwam en tijdens het dagelijkse rondje door de Muy was de vondst van een Bladkoninkje een mooie beloning. Daarnaast leverden de verblijven op Texel deze maand 4 soorten klauwieren op, waarvan de Klapekster een invasieachtig voorkomen had. In normale jaren is dit een schaarse soort op het eiland maar nu werden er opvallend veel vogels gezien, mogelijkerwijs door dezelfde oorzaak die ook zorgde voor het grote aantal waarnemingen van Ruigpootbuizerd.

Eén van de 4 overtrekkende Ruigpootbuizerds in de Muy. Muy bueno! Foto van Peter van der Meer.

Op de terugweg van Texel bezochten we de eerder gevangen en geringde Blauwstaart in de duinen bij Castricum en één van de laatste wapenfeiten van het najaar was de Bruine Boszanger in de duintjes bij de Zuidpier van IJmuiden de week daarop. We kwamen precies op tijd aan want Roy Slaterus had deze vogel vers ontdekt waardoor we meteen als eersten konden aanschuiven.

Al met al een heerlijk najaar met 15 nieuwe soorten en tal van mooie waarnemingen.

Een gedachte over “Het najaar van 2011

  1. Hallo Frank,

    Op waarneming kreeg ik van jou een opmerking over 20 Koperwieken. Ik kan die waarneming in mijn lijst niet vinden. Wel weet ik dat ik in maart van dat jaar 20 koperwieken heb gezien. Ik snap niet waar mijn waarneming is van 30-6-2013, want ik kan hem niet vinden en dus ook niet wijzigen. Doe deze reactie maar via jouw blog want ik heb geen e-mail adres om te reageren

    Groet

    Ton van den Oudenalder

Geef een reactie

